Nos forumeurs ont du talent
La photo du mois de mai 2025

Image
Photo Faite par Skogkatt59

Découvrez le reste de la sélection du mois de mai ici

de rousseur

Vous avez un site de photographe intéressant à faire connaitre ? Venez nous le présenter ici !
Répondre
20x25
Super Gourou
Super Gourou
Messages : 6816
Enregistré le : vendredi 05 décembre 2008 10:44
Localisation : ViARMES 95
Contact :

de rousseur

Message par 20x25 »

les taches...

@+

Christophe[/url]
Avatar du membre
Zota
Gourou
Gourou
Messages : 988
Enregistré le : vendredi 30 octobre 2009 9:51
Localisation : Chartreuse
Contact :

Re: de rousseur

Message par Zota »

wow
Avatar du membre
HRISTO
Super Gourou
Super Gourou
Messages : 5834
Enregistré le : jeudi 11 octobre 2007 16:18
Localisation : Pau (64) - Montpellier (34) pas assez souvent
Contact :

Re: de rousseur

Message par HRISTO »

C'est sublime !
Siel
Super Gourou
Super Gourou
Messages : 1479
Enregistré le : samedi 04 décembre 2010 12:24
Localisation : 35 - Rennes
Contact :

Re: de rousseur

Message par Siel »

moi j'aime pas,
Et si c'est de l'argentique on dirait que c'est ultra retraité derrière.
20x25
Super Gourou
Super Gourou
Messages : 6816
Enregistré le : vendredi 05 décembre 2008 10:44
Localisation : ViARMES 95
Contact :

Re: de rousseur

Message par 20x25 »

effectivement ces images sont travaillées, beaucoup, mais pas forcement comme tu le penses...
Ce n'est pas de l'argent mais de l'encre, de la bonne vieille encre grasse à taille douce!
c'est une heliogravure au grain (photogravure est un faux-ami..) sur un papier japonais traité en chiné-collé sur un BFK Rives (cf le statement)... la classe, quoi!!!!

@+

Christophe

pour mémoire:
This series is hand-printed by the artist as a limited edition set of photogravures.

I’ve used photogravure for this series for several reasons. First, in the digital age, I feel more and more distant from the handmade quality of photography — the manual labor of developing film and dodging and burning prints. But even darkroom work created a product that was made by hand, but showed no evidence of it. For this reason I’m drawn to processes like tintype, encaustic, and photogravure, which show clear evidence of the artist’s involvement with the final product.

While it’s one of the most complicated printing process, photogravure does have its advantages. I enjoy the craftiness of it—cutting out handmade paper for the chin-collé, inking and wiping the plate just so, the steady rhythm of turning the crank on the press, pulling the print off the plate and catching my breath, stunned by its beauty. I like the rounded corners of the plate, the indentation of the plate in the paper, the traces of unwiped ink at its edges, the occasional fingerprint. Like freckles, these are not flaws, but beauty marks.

Photogravure also offers a final product imitated but not reproduced by any other photographic printing medium: chin-collé. This method of impressing a second thin paper in between the ink and the backing paper is a traditional technique in printmaking. It consists of cutting a piece of paper—in my case, a handmade Japanese paper—the exact same size as the plate. When inked, the plate is placed on the press bed with the Japanese paper over top, and on top of that paper a glue is applied. Finally, the backing paper is placed in register over the plate and Japanese paper. This stack is run through the press, which exerts approximately 45,000 pounds of pressure on the sandwich of plate and papers. In doing so, the ink is pressed into the Japanese paper, which is glued and embossed into the backing paper. In this way, I create a unique print, with glowing warm high values (from the warm Japanese paper), placed against the white of the backing paper. The result is a hand-made print whose depth and luminescence is unmatched by any other pho­tographic print-making process. They really must be seen in person to be fully appreciated.

I’m also drawn to the tactile nature of a photogravure. The papers used are often handmade, with a texture meant to be felt with your fingertips. The ink embedded in the paper also gives texture to the image itself. For these reasons, handmade photogravures seemed the perfect medium for a series which, at its essence, explores the beauty of surface textures: human skin and its freckles and scars, like a thin veil of stars.
Avatar du membre
zacharie
Super Gourou
Super Gourou
Messages : 5772
Enregistré le : vendredi 22 février 2008 21:10
Localisation : Paris
Contact :

Re: de rousseur

Message par zacharie »

Sais pas comment c'est fait, ne m'intéresse pas plus que ça pour le moment, mais ça envoie sérieusement du pâté... Superbe...
Avatar du membre
rainer_p
Super Gourou
Super Gourou
Messages : 3603
Enregistré le : dimanche 02 décembre 2007 21:54
Localisation : Vannes
Contact :

Re: de rousseur

Message par rainer_p »

Super
Avatar du membre
monbon
Super Gourou
Super Gourou
Messages : 4343
Enregistré le : mardi 27 novembre 2007 10:55
Localisation : Armentières, près de Lille
Contact :

Re: de rousseur

Message par monbon »

Zota a écrit :wow
C'est ce que je me suis dit aussi !
Répondre

Retourner vers « Sites de photographes »