Je viens de fureter un peu sur les forums anglophones, et ai trouvé
un fil qui te donne raison :
The following information appeared in one of Hasselblad's service letters a number of years ago:
"Hasselblad cameras and lenses are designed so they perform properly with little or no special precautionary measures. This applies to storing cameras and lenses over extended periods of time, so there is no need to fire the cameras or "trip" the lenses before storing them."
"Hasselblad engineers have never found any evidence to show that the life of a spring is shortened if the spring is kept tensioned, even after extended periods on non-use."
"Hasselblad suggests that cameras and lenses be stored in the wound position. This eliminates the possibility of a camera jam caused by attaching an uncocked lens to a wound body, or vice versa."
Exercising the equipment every few months is a good way to keep the lubricants from drying up and getting gummy. Fire each lens a half dozen times or so at each speed, especially the speeds between 1 second and 1/15 second.
Dave Odess
Factory trained Hasselblad technician
www.david-odess.com
Pour les non-anglophones : Hasselblad recommande de stocker les boitiers et objectifs armés, ce qui ne présente aucun inconvénient et évite également les risques au remontage évoqués par Jubil. Un peu d'exercice de temps en temps est recommandé pour la lubrification, une demi-douzaine de déclenchements pour chaque vitesse, surtout les vitesses lentes, de temps en temps.
C'est bien que la question soit venue sur le tapis, je me la posais depuis longtemps sans m'être donné la peine d'y réfléchir plus que ça !
Je pense que cela s'applique principalement aux boitiers et objectifs séparés, mais qu'il n'y a pas non plus inconvénient à laisser un ensemble boitier et objectif désarmé : au pire on en sera d'un armement pour changer d'objo.